Lazada Malaysia

Kes Bunuh Pelajar Malaysia| Indonesia digesa percepat siasat kes Adrian

KLANG: Kementerian Luar mendesak pihak berkuasa Indonesia mempercepatkan siasatan berhubung kes pembunuhan pelajar perubatan Universiti Brawijaya, Malang, Adrian Jay Pereira, 22, pada Isnin lalu agar suspek didakwa di mahkamah.

Timbalan Menteri Luar, Senator A Kohilan Pillay, berkata pihaknya menganggap pembunuhan pelajar perubatan tahun tiga itu terlalu kejam tetapi menjelaskan keadaan keselamatan pelajar negara di Indonesia masih terkawal.

Katanya, kes pembunuhan membabitkan pelajar negara yang menuntut di Indonesia adalah yang pertama kali berlaku.
“Memang ada laporan seperti kemalangan atau jenayah curi berlaku namun masih dalam kawalan. Justeru, keluarga penuntut lain tidak perlu bimbang dengan keadaan keselamatan di Indonesia.

“Apapun, saya akan menghubungi rakan sejawatan di sana untuk mendesak pihak berkuasa Indonesia mengambil perkara ini secara serius dengan melakukan siasatan segera,” katanya ketika menziarahi keluarga mendiang Adrian di rumah mereka di Taman Klang Jaya, di sini, semalam.

Hadir sama, bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T Murugiah; Naib Ketua UMNO bahagian Kota Raja, Abdul Raof Mokhtar dan saudara-mara, jiran serta rakan rapat mendiang.

Tinjauan mendapati suasana di rumah keluarga mangsa hening dan tidak putus-putus menerima kunjungan orang ramai yang mengucapkan takziah kepada keluarga terutama ibunya, Mary Catherine De Cruz, 52, dan dua adik perempuan mangsa iaitu Felicity Janet Pereira, 19, dan Alma Jacelyn Pereira, 16.
Difahamkan, mendiang dijangka di tanah perkuburan Kristian berdekatan Bulatan Simpang Lima, di sini, Jumaat ini.

Terdahulu di Sepang, jenazah Adrian selamat tiba di Advanced Cargo Centre (ACC), Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), menerusi pesawat MH 870 kira-kira jam 2.30 petang semalam dari Surabaya, Indonesia dan disambut ahli keluarga.

Sumber Berita Harian


Blog, Updated at: Thursday, November 10, 2011

0 comments:

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab terhadap sebarang komen, hasutan atau unsur jenayah yang menyalahi undang-undang Negara. Setiap komen adalah liabiliti peribadi pihak yang membuat komen.

Followers

Lazada Malaysia

NUFFNANG