Lazada Malaysia

Helikopter Terhempas Atas Bangunan

TAIPEI: Dua juruterbang Taiwan cedera semalam apabila helikopter Apache terhempas ketika cuba mendarat di sebuah bangunan di utara Taiwan semasa misi latihan rutin, kata tentera.
Juruterbang terbabit dihantar ke hospital tentera untuk rawatan akibat cedera ringan selepas terhempas di atas bangunan tiga tingkat di daerah Taoyuan, bagaimanapun tiada orang awam tercedera, kata seorang pegawai tentera.

Rakaman televisyen menunjukkan lelaki beruniform memeriksa bangkai helikopter di atas bangunan, yang sebahagiannya rosak akibat impak nahas.

“Kejadian itu berlaku dalam latihan penerbangan asas atas sebab-sebab yang tidak diketahui dan satu pasukan khas sedang menyiasat puncanya,” kata seorang pegawai kepada pemberita.

Taiwan November lalu menerima penghantaran enam helikopter gempur Apache AH- 64E yang dibeli dari Amerika Syarikat sebagai usaha pemodenan ketenteraan yang secara tidak langsung menghangatkan hubungan dengan China.

Helikopter itu dihentikan pengeluarannya buat sementara dari Disember hingga Februari untuk tujuan pemeriksaan selepas Washington memberi amaran model itu boleh mengalami pincang fungsi.

Tentera Taiwan adalah kuasa tentera pertama di luar Amerika Syarikat yang menggunakan Apache AH- 64E, keluaran terbaru yang dikatakan sebagai helikopter gempur paling berkuasa di dunia.

Taiwan membeli 30 helikopter Apache, di mana bakinya akan dihantar menjelang akhir 2014. Pembelian itu adalah sebahagian daripada perjanjian senjata bernilai $6.5 bilion (RM21 bilion) yang diumumkan pada 2008 yang secara tidak langsung menggugat, Beijing. - AFP


Blog, Updated at: Saturday, April 26, 2014

0 comments:

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab terhadap sebarang komen, hasutan atau unsur jenayah yang menyalahi undang-undang Negara. Setiap komen adalah liabiliti peribadi pihak yang membuat komen.

Followers

Lazada Malaysia

NUFFNANG