Lazada Malaysia

Disiplin Vs Diri

Kamu harus mendisiplinkan diri kamu!!! Ini yang kita sering dengar tidak kira dimana terutamanya untuk kehidupan seharian. Disiplin diri adalah salah satu cara unuk membuatkan sesuatu yang kita inginkan menjadi kenyataan. dan secara tidak langsung, ia bisa mengubah kelemahan diri kita menjadi satu kekuatan yang sedia ada dalam diri kita. Tanpa disiplin, sukar untuk kita mencapai sesuatu yang kita inginkan. Walaupun kita tahu apa yang tidak kita inginkan, tanpa disiplin kita tidak mampu untuk menghindarinya. Betulkan....

Untuk mendisiplinkan diri kita, usaha yang gigih,kemahuan yang tinggi dan juga pengorbanan perlu untuk mencapai impian kita. Tidak kira dimana kita berada, disiplin amat penting untuk diri kita sendiri. Harus kita sedar disiplin tidak dibekalkan bersama kelahiran. Ia perlu dibina. Hanya diri sendiri yang boleh membina disiplin.Dan ia boleh dibina hanya dengan diri kita sendiri.

Tapi bagaimana untuk mendisiplinkan diri kita????
Ia terpulang kepada individu itu sendiri, bagaimana cara hendak mendisiplinkan diri. Kata orang melayu "tepuk dada tanya selera'. Tapi ada juga sesetengah individu itu pula "hangat-hangat tahi ayam". Maksud saya disini ialah ia dibuat untuk sekejap sahaja. Hari ini ok. Esok ok. Lusa ok. Tup....tup...tuppp hari seterusnya??????????? Tapi bukan semua kita macam tu.

Menurut salah seorang penulis buku. Ada empat hal yang perlu kita perhatikan untuk melakukan perkembangan diri secara disiplin sehingga dapat membangkitkan potensi dasyat yang kita meliki. Start with yourself - start erly - start small - start now. Mulai dari diri kita sendiri - sesegera mungkin - sedikit demi sedikit - lakukan sekarang.

Disiplin harus dimulai dengan awal. Mesti ada langkah permulaan, barulah ada yang seterusnya. Betulkan......Seperti yang saya katakan tadi "tepuk dada, tanya selera".



Blog, Updated at: Saturday, February 06, 2010

14 comments:

  1. Pertama sob...Benar. Kita seharusnya mempunyai disiplin diri untuk memajukan diri kita sendiri.

    ReplyDelete
  2. salam sobat
    setuju,,,dengan disiplin diri,segalanya akan berjalan lancar dan sukses.

    ReplyDelete
  3. keberhasilan dari semuausaha yg kita lakukan tak luput dari kedisiplinan yang telah di terapkan pada kehidupan sehari-hari

    ReplyDelete
  4. Nura...Terima kasih kerna berkomentar. Harap-harap kita bisa mengecapi itu semua dengan mendisiplinkan diri lebih dalam lagi.

    ReplyDelete
  5. Osi...Setuju banget dengan pendapat sob. Tetapi itu semua terpulang kepada diri kita sendiri

    ReplyDelete
  6. okeee sippp infonya'
    semoga dirikita dapat menjadi disiplin mulai dr sekarang

    ReplyDelete
  7. Langkah awal untuk maju memang harus" DISIPLIN" selanjutnya " KONSISTEN " ( GOLDEN INFO : www.gustiandri.blogspot.com )

    ReplyDelete
  8. rental mobil...Benar sob. Tapi ia terpulang kepada diri kita sendiri samada kita mahu ataupun tidak melakukannya...

    GOLDEN INFO...Setuju banget sob. apabila kita sudah melakukan langkah yang pertama,kedua,ketiga........seperti yang dikatakan oleh sob kita haruslah konsisten dengan apa yang kita lakukan. Terima kasih juga atas galakan dan informasi serta berkomentar disini.

    ReplyDelete
  9. disiplin diri menggambarkan keseriusan

    ReplyDelete
  10. benar tu teman, tanpa mendisplinkan diri kita ngak bisa berjaya dalam mengharungi kehidupan seharian.

    ReplyDelete
  11. Agak susah nak mendisplinkan diri jika tak dapat didikan dari kecil..

    ReplyDelete
  12. Alai(pengumpulBlog)March 29, 2010 at 2:19 PM

    Ambae...Disiplin juga menggambarkan diri kita sebenarnya.He...

    Seri...Benar seperti apa yang dikatakan oleh seri. Ingatlah kunci kejayaan itu ada pada diri kita. Jadi disiplin itu amatlah penting. (betul ngak)....

    ReplyDelete
  13. Alai(pengumpulBlog)March 29, 2010 at 3:11 PM

    iidyll...Setuju. Tapi terpulang kepada org tua untuk menitikberatkan perihak mendisiplinkan diri

    Agung daniel...terima kasih kerna berkomentar di sini.

    ReplyDelete

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab terhadap sebarang komen, hasutan atau unsur jenayah yang menyalahi undang-undang Negara. Setiap komen adalah liabiliti peribadi pihak yang membuat komen.

Followers

Lazada Malaysia

NUFFNANG