Lazada Malaysia

Menarik | Dua serpihan Tahi Bintang Ditemui di California


Seorang pemburu tahi bintang, Robert Ward pada selasa lalu menemui 2 batu kecil dipercayai serpihan daripada tahi bintang. Berat setiap batu itu sekitar 10 gram.



RENO, Amerika Syarikat (AS) - Dua batu kecil yang ditemui di kaki bukit Sierra, barat California merupakan serpihan daripada tahi bintang yang meletup pada minggu lalu, kata beberapa saintis semalam.

Letupan itu sekuat lima kiloton, satu pertiga lebih kuat daripada bom atom yang meletup di Hiroshima, Jepun semasa Perang Dunia Kedua.

Kedua-dua batu itu ditemui oleh seorang pemburu tahi bintang, Robert Ward pada Selasa lalu.

Menurut pakar tahi bintang di Institut Geofizik dan Fizik Planet, Universiti California Los Angeles, Profesor John T. Wasson, berat setiap batu itu sekitar 10 gram.

Pakar-pakar berkata, saiz asal tahi bintang itu kemungkinan sebesar sebuah van kecil semasa ia memasuki atmosfera Bumi dengan mengeluarkan bunyi yang kuat pada awal Ahad lepas.

Pergerakan tahi bintang itu dapat dilihat di Sacramento, California sehingga ke Las Vegas dan sebahagian kawasan utara Nevada.

Menurut seorang pakar tahi bintang di Pusat Penerbangan Angkasa Lepas Marshall, Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan, ia kemungkinan seberat 70,000 kilogram.

Beliau berkata, semasa tahi bintang itu berkecai, ia kemungkinan meletup dengan kekuatan lima kiloton. - Agensi
 Sumber Kosmo


Blog, Updated at: Friday, April 27, 2012

0 comments:

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab terhadap sebarang komen, hasutan atau unsur jenayah yang menyalahi undang-undang Negara. Setiap komen adalah liabiliti peribadi pihak yang membuat komen.

Followers

Lazada Malaysia

NUFFNANG