Lazada Malaysia

Menarik | Teknologi Pencetak 3D Pelengkap Tempurung Kepala

SEORANG petani di China yang kehilangan sebahagian tempurung kepalanya kini mampu tersenyum semula apabila bakal mendapatkan kembali bentuk asal kepalanya menggunakan teknologi pencetak 3D.

Lelaki itu yang hanya dikenali sebagai Hu mengalami kecacatan dibahagian kiri mukanya kerana tempurung kepalanya terpaksa dibuang selepas terjatuh dari tingkat 3 rumahnya di Xian, wilayah Shaanxi, China.



Namun, doktor kini merancang untuk mengembalikan bentuk asal kepalanya menggunakan teknologi jaringan titanium yang dihasilkan menggunakan kaedah pencetak 3D.

Jaringan tersebut akan dimasukkan di bawah kulit dan dilekatkan pada tempurung kepalanya.

Proses itu bukanlah yang pertama dilakukan bagi membantu pesakit mengembalikan bentuk asal kepala mereka sejak kebelakangan ini.

Pada minggu lalu, seorang pakar bedah di China berjaya mencipta dan mengimplan sebahagian daripada vertebra tiruan terhadap seorang pesakit kanser pada usia muda dalam satu proses pembedahan yang membolehkannya berjalan semula. -Mstar


Blog, Updated at: Friday, August 29, 2014

0 comments:

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab terhadap sebarang komen, hasutan atau unsur jenayah yang menyalahi undang-undang Negara. Setiap komen adalah liabiliti peribadi pihak yang membuat komen.

Followers

Lazada Malaysia

NUFFNANG