Lazada Malaysia

Sibu Jaya pertama di Sarawak dilengkapi ‘Cloud Computing’

KUCHING: Sibu Jaya bakal menjadi bandar pertama di negeri ini dilengkapi dengan infrastruktur ‘Cloud Computing’ yang akan membolehkan masyarakat ber-komunikasi tanpa sempadan.
Menteri Perumahan dan Pelancongan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata, instrumen yang seakan-akan astro tetapi lebih kecil itu akan menghasilkan awan dan radar untuk menerima mesej, data, imej dan apa jua jenis komunikasi dari satu tempat ke tempat yang lain.
Menurut beliau, disebabkan projek Sibu Jaya tidak mendapat sambutan sebelum ini, maka kerajaan mengambil keputusan untuk menukar kawasan tersebut kepada perancangan yang moden.
“Saya melihat segelintir teknologi tidak sesuai kepada kita dan disebabkan itu, diperkenalkan ‘Cloud Computing’ yang akan memudahkan hubungan komunikasi sama seperti Hot Spot.
“Ia bagaimanapun akan menelan kos yang tinggi dan berapa banyak jumlah yang diperlukan, kami akan mengusahakannya untuk menjadikan murah,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Pelancaran Ulang Tahun Ke-40 Perbadanan Pembangunan Perumahan (HDC) dan Majlis Ramah Mesra Gong Xi Fa Cai di Dewan Rafflesia, Wisma Sultan Tengah di sini, semalam.
Abang Johari menambah, sejurus projek ini berjaya kelak, ia akan diperkenalkan di semua kawasan projek perumahan kerajaan di negeri ini.
Penyedia teknologi bagi projek ini akan dibincangkan kemudian dan besar kemungkinan ia akan dilaksanakan oleh Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) bagi pemasangan dan penyelenggaraan.
Dalam perkembangan ber-        kaitan, sempena Ulang Tahun Ke-40 HDC, perbadanan akan meng-adakan pertandingan skim HDC bagi menggalakkan semangat kejiranan.
Pertandingan yang akan berlangsung sehingga Disember itu akan menawarkan hadiah tunai ber jumlah RM18,000 untuk jawatan-kuasa kejiranan yang memenuhi kriteria yang ditetapkan.


Blog, Updated at: Saturday, February 04, 2012

1 comments:

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab terhadap sebarang komen, hasutan atau unsur jenayah yang menyalahi undang-undang Negara. Setiap komen adalah liabiliti peribadi pihak yang membuat komen.

Followers

Lazada Malaysia

NUFFNANG