Lazada Malaysia

Cuai: Doktor diarah bayar RM280,000

KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi di sini hari ini mengarahkan seorang doktor hospital swasta membayar ganti rugi RM280,000 kepada seorang wanita Arab Saudi yang mengemukakan saman bagi kecuaian semasa proses bersalin yang menyebabkan kemudaratan hingga mengakibatkan kematian bayinya.

Pesuruhjaya Kehakiman Rosilah Yop memerintahkan Dr Seri Suniza Sufian membayar RM200,000 kepada Turkyah AbdulRahman Assiri sebagai ganti rugi am dan RM80,000 lagi kerana kesakitan dan penderitaan yang dialami.

Beliau membuat keputusan itu dalam kamar di hadapan peguam Kapten Abdul Razak Hashim yang mewakili Turkyah, 31, dan P Bavina yang mewakili doktor terbabit.

Abdul Razak memberitahu pemberita bahawa mahkamah juga mengarahkan defendan membayar kos RM25,000 kepada Turkyah.

Beliau berkata, mahkamah memutuskan bahawa doktor terbabit bertanggungjawab sepenuhnya atas tindakannya berhubung kecuaian perubatan.

Pada 6 Januari lepas, Turkyah memfailkan saman terhadap Dr Seri Suniza dengan mendakwa doktor itu cuai apabila menggunakan 100 mcg tablet 'Cytotec' untuk melakukan proses 'induce' dalam kelahiran anak keempatnya yang dilahirkan pada 16 Oktober 2010.

Wanita itu mendakwa doktor itu cuai apabila menggunakan 'oxytocin augmentation' pada tahap kedua dan akibat daripada kecuaian defendan, plaintif telah mengalami kesakitan dan kerugian serta mengalami tekanan mental.

Turkyah sebelum ini menuntut ganti rugi RM5 juta, faedah lima peratus, kos serta relif lain. - Bernama


Blog, Updated at: Tuesday, July 08, 2014

0 comments:

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab terhadap sebarang komen, hasutan atau unsur jenayah yang menyalahi undang-undang Negara. Setiap komen adalah liabiliti peribadi pihak yang membuat komen.

Followers

Lazada Malaysia

NUFFNANG